nasyyed

Loading...

msa

Saturday, February 6, 2010

pemindahan blog

salam.....

kepada rakan-rakan yang dikasihi,

saya ingin memaklumkan penukaran link blog saya,

insya allah,

mulai hari ni,

7/2

saya berpindah ke laman ini

http://pemburucintaillahi.wordpress.com

syukran 'ala kulli halah...

Friday, February 5, 2010

In The NaMe Of ALlaH tHe All CoMpASsinAtE AlL MeRCifUl


teman-teman seperjuangan di AKADEMI IKATAN MUSLIMIN,Perak darul ridzuan



Syukran lillah.....

Alhamdulillah, Sakinah berjaya juga luangkan masa untuk post di blog yang tak seberapa ni.
Sekadar berkongsi cerita, seronok bangat hidup di AIM ni!


Subhanallah!

Alhamdulillah!


Allahuakbar!



tempat kerani...[eh,ada kerani baru ke??]

Rasa perubahan yang sangat ketara bila kaki ini menapak di atas lantai marmar di Akademi Ikatan Muslimin ni...

Honestly, rasa banyak jiddan perubahan dalam diri......


Syukran , ya ALLAH 'ala kulli halah...



3 dara...[kinah][tas][ada]


kena hafal surah rum..... :-)


sama-sama dengan teman senegeri,aqeelah

Saturday, December 19, 2009

PeRHatIkaN SegALa PerKAra Di SEkeliLiNg KiTA......

Salamualaikum buat sahabat seperjuangan

Kalam meniti laju dari bibir ini,
hati resah seketika ingin berkongsi sedikit ilmu yang diperolehi,
diri laju menuju ke jalan nya bagi meluahkan segala rasa ini,
moga ALLAH sentiasa memudahkan kita dalam segala urusan yang ingin kita jalankan.



Alhamdulillah,
Allah masih memberi diri ini peluang untuk mengetuk papan kekunci ini dan
meluahkan sedikit rasa hati yang bertandang,


"Segala yang berlaku pada diri kita ini pasti ada hikmah di sebaliknya"

Alkisah bermulalah cerita......


Sunyi menyelubungi subuh yang hening, azan masih belum berkumandang. Kelihatan dua insan berpakaian lengkap untuk menunaikan solat subuh bergegas menapak ke musolla banat sekolah menengah Islam Hidayah,JB.


Seusai menunaikan solat subuh dan membaca wazifah secara jemaah bersama dengan pelajar tahfiz kedua insan memulakan perbualan pagi mereka dengan berbekalkan kuntuman senyuman yang memekar di bibir mereka.

Benarlah, "bangun awal-awal pagi nanti murah rezeki".


NS: Maryam,ana seram pulak nak periksa untuk paper hari ni.....


MR: insya allah , doa moga ALLAH mudahkan kita dalam paper BA nanti...


NS : Maryam bangun pagi tadi kan?terima kasih kejutkan sakinah.


MR : takpelah, dah apa gunanya sahabat kan?


Sedang kedua-duanya asyik berbual-bual, seorang adik yang menyertai kem tahfiz menghampiri mereka dan mengucapkan salam.


SA : Salamualaikum,akak-akak.


NS & MR : Waalaikumussalam.


SA : Akak maryam dan akak sakinah, ustazah Sharifah minta akak sampaikan sedikit tazkirah buat pelajar tahfiz.....


NS & MR : Insya Allah.


Bicara indah meluncur di bibir mereka sambil didengari dan dihayati oleh setiap pendengar.Sehinggalah tiba di saat akhir, Ustazah Sharifah telah dijemput untuk memberi sedikit muzakarah buat anak anak didiknya.


Tinta Bermula:


"Insya allah , hari ni ustazah tak nak bicara mengenai perkara yang terlalu berat tapi ustazah hanya nak adik-adik membuka mata,telinga dan paling utama hati adik-adik untuk melihat dan memerhatikan segala perkara yang berada di sekeliling kita....


Okaylah,ustazah nak bertanya,kalau kita nak tahu pukul berapa kita tengok apa?Sudah tentulah jam.Tak kiralah jam tangan ke,jam dinding ke,ianya tetap membantu kita untuk mengetahui masa.Betul tak?


Baiklah,sekarang ustazah nak adik-adik yang ada jam tengok jam adik-adik.....Ada berapa jarum dalam jam adik-adik?3 kan?Satu jarum saat,satu jarum minit dan satu lagi jarum jam.Sekarang cuba adik-adik hayati pergerakan jam ni dan cuba simpulkan apa yang adik adik dapat dari jam ni.....


Konsep yang boleh kita lihat dari jam ni ialah istiqamah dalam sesuatu amalan harian kita akan membawa satu perubahan yang besar dalam diri.Kenapa ustazah cakap macam tu? Cuba perhatikan jarum saat,kita nampak tak dia bergerak?Sudah tentu! Kalau jarum minit? Jarang-jarang! Kalau jarum jam? Tak nampak kan?! Sedar-sedar masa kita dah berlalu.


Macam tu juga dengan diri kita setiap amalan yang kita lakukan akan menghasilkan kesan dalam diri kita.Andai kita rajin membaca al-quran dan wazifah, insyaallah Allah akan mudahkan segala urusan kita dan lembutkan hati kita.Begitu juga dengan menghafal al-quran, kita kena sentiasa istiqamah dalam mengulangnya."


Masih terngiang-terngiang kata-kata ustazah sharifah yang mengiringi perjalanan Sakinah sejak sakinah tingkatan dua.Tidak terselit secebis rasa kekesalan pun kerana kami memperuntukkan masa untuk mendengar butir-butir bicara indah sedangkan boleh sahaja kami mengulangkaji waktu itu.

ALHAMDULILLAH


Open Your Eyes Lyrics
by:MAHER ZAIN

Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony
Let’s start question in ourselves

Isn’t this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you’re feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn’t this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby’s born
So helpless and weak
And you’re watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have toOpen our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we’ll see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can’t keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..Alhamdulillah..



Thursday, August 13, 2009

"AlWaqtu kassaif.."

Sakinah nak share dengan semua orang mengenai suatu perkara....

We Are The Future

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang..

"Langit menggelap, sang bulan mula menampakkan diri di persada langit berbintang..tanda hari menuju penghujungnya..menanti...munculnya hari esok.."

"Ada apa dengan esok?" adik bertanya kepadaku.

"Adik, kita sebagai manusia punyai 2 tujuan diciptakan, adik kan pernah baca ayat 56 dr suroh az-Dzariyaat yang menjelaskan tugas kita di atas muka bumi ini adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah," aku menjelaskan.

"Apa lagi satu?" adikku bertanya lagi.

"Dalam surah al-Baqaroh ayat 30 pula, Allah menjadikan manusia sebagai khalifah di atas muka bumi ini. Bukan hanya di Malaysia. Tugas khalifah perlu dilaksanakan di seluruh muka bumi yang wujudnya kalimah La Ilaha Illallah," tambahku..

Khalifah...susah ke nak jadi...apatah lagi memahami..

Pernah Murobbiku menjelaskan, sebelum kedatangan Rasul, manusia ketika itu berada dalam kegelapan dan kejahiliyahan.
Tetapi selepas Rasulullah diutuskan, mereka menjadi sebaik-baik umat (khalifah).

"Antum nak tahu bagaimana Rasulullah dapt mengubah keadaan ketika itu?" Sang Murobbi
bertanya.

"Memangla nak tahu..!!" serentak kami menjawab.

"Itulah peranan Tarbiyah," jelas Sang Murobbi.

Sejak hari itu, aku mengetahui ada perkataan 'Tarbiyah'. Aku fahami tarbiyah itu bukanlah satu pengertian secara lughawi (bahasa) tetapi satu kata kerja bukan kata nama.

'Tarbiyah bukan segala-galanya, tetapi segala-galanya bermula memerlukan Tarbiyah'.

Teringat kata-kata murobbi.

Aku memikirkan....'tugas kita di muka bumi ini sebagai hamba dan khalifah..Kalau
begitu, nak menjadi kedua-duanya perlulah kepada Tarbiyah...

Kini aku bersyukur, aku berada di dalam lingkungan Tarbiyah Islamiyyah, sama ada aku
hanya terkena biasnya ataupun masuk ke dalamnya. Aku berharap akau berada dalam
landasan yang tepat.

Jika seorang penyelam ingin mencari mutiara tercantik di dasar laut, pasti dia
memerlukan peta untuk mencapai tujuannya. Begitulah kehidupanku, aku ingin mencari
mutiara tersebut (notabene :mencapai tujuan penciptaan) dan aku memerlukan peta...
Peta tersebut memang sudah tersedia iaitu al-Quran dan as-Sunnah.

Tapi...macam mana nak faham peta ini??

Aku bersyukur kerana hadir individu-individu yang sanggup mengorbankan jiwa raganya untuk memahamkan aku dengan peta tersebut...bukan sekejap untuk aku faham dan kini
belum pasti aku dapat menyelami seterusnya memahami peta tersebut..dan mereka tidak
pernah berhenti berusaha memahamkan aku...


"Ya Allah, masa tidak pernah menunggu kami.Esok merupakan hari keberangkatan kami ke
Jawa. Kau jadikanlah kembara ini kembara tarbawi yang bisa mengantarkan kami menjadi
manusia yang lebih dekat padaMu.
Jadikanlah diri kami melihat negara jiran kami
sebagai negara kami. Jadikanlah degupan jantung kami semasa berada di sana sebagai
degupan jantung yang akan menggalas misi besar apabila pulang nanti.
Jadikanlah diri
kami melihat umat di sana dengan mata hati yang bening. Ya Allah, keberangkatan kami
adalah mencari RidhoMu semata. Kepenatan kami baru sedikit berbanding teman-teman kami
di Gaza bumi Ribath. Ya Allah, jadikanlah kembara kami bukan kembara jasad, tetapi
kembara jiwa..kerana kami adalah masa depan.."

"Kau kasihanilah mereka yang membantu aku mengenalMu ya Allah.."

Sang Murobbi berkata dengan penuh harapan dan kasih, "Antum harus penjadi penerus Abi
dan Ummi antum.."

Doakan kami, generasi masa depan yang akan meneruskan perjuangan antum..ameen.

"Kembara Ini Baru Hendak Bermula"

Salam perjuangan buat SEMUA.....


Tuesday, August 11, 2009

Allah hadirkan kita RasA bAhAgiA TAPI






Alhamdulillah di pagi yang hening ini dapat skinah ..................

Monday, August 10, 2009

hal antum musta'iddun???

Hal antum musta'iddun?

bismillahirrahmanirrahim,

Semoga Allah memberikan umur kepada kita untuk menikmati jamuan-Nya yang sangat special, yaitu datangnya bulan Ramadhan. Jamuan Allah yang membuat orang yang putus harapan mnjadi berharap, yang putus asa mnjadi bangkit, yang hampir lumpuh semangatnya boleh berkobar semula. Janji-janji Allah di bulan Ramadhan ini memang begitu hebat!

"Seumpama benih yang telah mati, tiba-tiba diberi pupuk yang membangkitkan kekuatan dahsyat sehingga apapun yang layu dibuatnya tegar kembali."

Kalaulah kita banyak menghadapi hidup ini dengan rasa berat, seakan-akan tipis harapan, maka Ramadhan adalah saat dimana Allah tidak akan mengecewakan hamba-Nya yang berharap dari keberkahan bulan ini.

Seharusnya kita bersimbah air mata karena merasa ingin sangat ingin menikmati jamuan Allah SWT pada bulan Ramadhan kali ini. Seperti kita melihat seorang dermawan yang kaya raya dan mulia akhlaknya akan menjamu seseorang, dan pastinya kita akan merasa gembira sekiranya kita diundang atau dijamu oleh orang yang sangat kita segani ini.

Apalagi Ramadhan bukanlah jamuan dari makhluk, tapi langsung jamuan dari Pencipta Alam Semesta yang Mahatahu lumuran dosa kita, yang Mahatahu segala derita dan harapan dan harapan kita. Amatlah rugi andaikata kita tidak termasuk orang yang merasa sangat ingin memasuki Ramadhan ini dalam keadaan bsedia.

bacalah khutbah Nabi SAW ketika menyambut bulan Ramadhan.

Beliau bersabda : "Wahai manusia! Sungguh telah datang pada kalian bulan Allah dengan membawa berkah, rahmat dan maghfirah. Bulan yang paling mulia disisi Allah. Hari-harinya adalah hari-hari yang paling utama. Malam-malamnya adalah malam-malam yang paling utama. Jam demi jamnya adalah jam-jam yang paling utama.

Inilah bulan ketika engkau diundang menjadi tetamu Allah dan dimuliakan oleh-Nya. Pada bulan ini nafas-nafasmu menjadi tasbih, tidurmu ibadah, amal-amalmu diterima dan doa-doamu diijabah.Bermohonlah kepada Allah Robb-mu dengan niat yang tulus dan hati yang suci agar Allah membimbingnya untuk melakukan shaum dan membaca kitab-Nya. Sungguh celaka orang yang tidak mendapatkan ampunan Allah pada bulan yang agung ini.

Kenanglah dengan rasa lapar dan hausmu sebagai kelaparan dan kehausan pada hari kiamat. Bersedekahlah kepada kaum fuqara dan masakin. Muliakanlah orang tuamu, sayangilah yang muda, sambungkan tali persaudaraanmu, jaga lidahmu. Tahanlah pandanganmu dari yang tidak halal kamu memandangnya, dan jagalah pula pendengaranmu dari apa yang tidak halal kamu mendengarnya. Kasihilah anak-anak yatim, niscaya dikasihi manusia anak-anak yatimmu.

Bertaubatlah kepada Allah dari dosa-dosamu. Angkatlah tanganmu untuk berdoa dalam shalat-shalatmu karena itulah saat-saat yang paling utama ketika Allah Azza wa Jalla memandang hamba-hamba-Nya dengan penuh kasih. Dia menjawab mereka ketika mereka menyeru-Nya, menyambut mereka yang memanggil-Nya dan mengabulkan mereka ketika mereka berdoa kepada-Nya.

Wahai manusia! Sesungguhnya diri kalian tergadai karena amal-amal kalian, maka bebaskanlah dengan istighfar. Pungung-punggung-mu berat karena beban (dosa)mu, maka ringankanlah dengan memperpanjang sujudmu. Ketahuilah, Allah Taala bersumpah dengan segala kebesarannya, bahwa dia tidak akan mengazab orang-orang yang shalat dan sujud dan tidak akan mengamcam mereka dengan neraka pada hari manusia berdiri dihadapan Robbul alamin.

Wahai manusia! Barangsiapa diantaramu memberi (makanan untuk) berbuka kepada orang-orang mukmin yang melaksanakan saum pada bulan ini, maka disisi Allah nilainya sama dengan membebaskan seorang budak dan ia diberi ampunan atas dosa-dosanya yang lalu.

Para sahabat bertanya'"Ya Rasulullah tidaklah kami semua mampu berbuat demikian".

Rasulullah meneruskan (khutbahnya),"Jagalah diri kalian dari api neraka walaupun hanya dengan sebiji kurma. Jagalah diri kalian walupun hanya dengan seteguk air".

Wahai manusia! Barangsiapa membaguskan akhlaknya pada bulan ini, dia akan berhasil melewati shirath pada hari ketika kaki-kaki tergelincir. Barangsiapa meringankan pekerjaan orang-orang yang dimiliki tangan kanannya (pegawai atau pembantu) pada bulan ini, Allah akan meringankan pemeriksaan-Nya pada hari kiamat.

Barangsiapa menahan kejelekannya pada bulan ini, Allah akan menahan mulut-Nya pada hari dia berjumpa dengan-Nya. Barangsiapa memuliakan anak yatim pada bulan ini, Allah akan memuliakannya pada hari dia berjumpa dengan-Nya.

Barangsiapa menyambungkan tali persaudaraan (silaturahmi) pada bulan ini, Allah akan menghubungkan dia dengan rahmat-Nya pada hari dia berjumpa dengan-Nya. Barang siapa memutuskan kekeluargaan pada bulan ini, Allah akan memutuskan daripadanya rahmat-Nya pada hari dia berjumpa dengan-Nya.

Barangsiapa melakukan shalat sunat pada bulan ini, Allah akan menuliskan baginya kebebasan dari api neraka. Barangsiapa melakukan shalat fardhu, baginya ganjaran seperti melakukan tujuh puluh shalat fardhu pada bulan yang lain.

Barangsiapa memperbanyak shalawat kepadaku pada bulan ini, Allah akan memberatkan timbangannya pada hari ketika timbangan meringan. Barangsiapa pada bulan ini membaca satu ayat Al Quran maka pahalanya sama seperti mengkhatamkan Al Quran pada bulan-bulan yang lain.

Wahai manusia! Sesungguhnya pintu-pintu surga dibukakan bagimu, maka mintalah kepada Tuhan-mu agar tidak pernah menutupkannya bagimu. Pintu-pintu neraka tertutup, maka mohonlah kepada Robbmu agar tidak akan pernah dibukakan bagimu. Setan-setan dibelenggu maka mintalah agar mereka tidak pernah lagi menguasaimu.

Amirul Mukminin, Ali bin Abi Thalib karomallhu wajhah berdiri dan berkata'"Ya Rasulullah, amal apa yang paling utama pada bulan ini?".

"Ya Abul Hasan amal yang paling utama pada bulan ini adalah menjaga diri dari apa yang diharamkan Allah Azza wa Jalla" jawab Nabi SAW (HR.Ibnu Khuzaiman,Ibnu Hibban dan Baihaqi)

Lihatlah! Kita tidak akan pernah berjumpa dengan kemudahan ampunan kecuali di bulan Ramadhan ini. Sebanyak dan semelimpah manapun dosa kita, sungguh Allah menjanjikan ampunan-Nya di bulan ini. Kalau kita merasa berat hidup karena lumuran dosa dan maksiat, maka ketahuilah ampunan Allah di bulan Ramadhan lebih dahsyat daripada dahsyatnya dosa-dosa kita. Kalau kita merasa gersang dan kering, maka Ramadhan adalah jalan yang paling cepat untuk mendapatkan rahmat-Nya. Kalau kita dililit utang piutang, maka Allah adalah Dzat Mahakaya yang menjanjikan terkabulnya terkabulnya doa,dicukupkan-Nya apa yang kita perlukan.

sungguh rugi andaikata kita tidak bergembira ria, tidak bersemangat dalam menghadapi ramadhan ini. Ramadhan diawali dengan adzan berkumandang, maka itulah saat syaitan dibelenggu, dimulainya hitungan pahala amal yang berbeda, dibukanya pintu-pintu surga, ditutupnya pintu-pintu neraka. Maka seharusnya kita bersungguh-sungguh berharap agar Allah menjamu kita dengan menyiapkan diri jadi orang yang layak dijamu oleh Allah.

hayya na'khuz hazihil fursoh fi syharu ramadhan bi tabzulu 'amalun soleh wa to'atun ilallah.. lianna nahnu lam na'lam mata ja-a sa'atul maut ilaina.
(*jom, kita ambil peluang ini di bulan ramadhan dgn melipat gandakan 'amal soleh dan keta'atan kpd Allah.. kerana kita tidak tahu bila datangnya waktu maut buat kita.)



Thursday, August 6, 2009

Hidup TiDaK SeLalUnYA InDAh......LaNGit TAk SeLAlU CeRAh.....






In The Name Of Allah The Most Gracius The Most Merciful.

Salamualaiki.....

alhamdulillah, saya masih diberi peluang untuk menaip di atas keyboard ni.
entah, kadangkala saya terfikir kalaulah tgh saya buat sesuatU perkara tu dan Allah nak tarik nyawa saya......
hai.....tak tahulah...

ALHAMDULILLAH,
tadi saya baru selesai berbuka puasa bersama usrati mahbubah.
UHIBBU USRATI!!!
rasa macam nak dekat bulan ramadhan..

ALAHUMMA BARIK LANA FI RAJABI WA SYA'BAN WA BALLIGHNA RAMDHAN!!
BALLIGHNA RAMADHAN!!

saya tak sabar menantikan kedatangan RAMADHAN...

^_^

'_'

:)

:]

*_*

@_@

>_<

Saya tak sabar menantikan kehadiran Ramadhan,.....

open your eyes - Maher Zain

asdiqa'i

Vid....eo

Loading...

Glitter Text
Make your own Glitter Graphics

Facebook Badge

Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh...

Salam bertandang ke blog ini.....

10 muwassofat tarbiyah


1) Salimul 'Aqidah

-Aqidah Yang Sejahtera


2) Sohihul Ibadah

-Ibadah Yang Sahih


3) Matinul Khuluk

-Akhlak Yang Mantap


4)Qadiran 'Ala Kasbi

-Mampu Bekerja / berdikari


5) Mutsaqqafal Fikri

-Berpengetahuan luas


6) Qawiyyal Jism

-Tubuh Yang Cergas


7)Mujahadah Linnafsi

-Mujahadah (Menguasai Diri)


8)Munadzomun fi syu'unihi

-Teratur urusannya


9)Haarithun 'ala waqtihi

-Sangat Menghargai Masa


10)Nafi'ul Li Ghairihi

-Bermanfaat Kpd Orang Lain


About Me

Alhamdulillah, diri ini masih diberi peluang untuk bernafas di muka bumi ini

Al-waqtu kassaif....

Musafir SaKinah

1924

1924
oh, MusLim WakE UP!!

Man Anti/Anta?